ISBN:
9789463820257 (paperback) 9789463820264 (ebook)
Aantal pagina's:
608
Uitgever:
Balans
Verschijningsdatum:
26/11/2020

Van Big Brother tot Medisch Centrum West, van de 5 Uur Show tot The Voice en van LINDA. tot Talpa. John, Linda en Johnny de Mol zijn overal. John de Mol, een van de rijkste en machtigste Nederlanders, bezit radiostations, een tv-zender, een persbureau, een tijdschrift, muziekrechten en data van tientallen miljoenen Nederlanders. En nog altijd wil hij, samen met zijn zus en zijn zoon, zijn imperium uitbreiden.

Waar komt het succes van de familie vandaan? Hoe kon de ambitieuze en onverschrokken John uitgroeien tot een gevreesde mondiale tv-tycoon? Hoe werden de De Mols opgevoed en wat was de invloed van De Patriarch, John de Mol senior? Wat drijft hen? En hoe ver reikt de macht en invloed van De Mol?

Op zoek naar antwoorden dook Mark Koster in de familiegeschiedenis, die zijn oorsprong vindt al ver voor de oorlog. Hij kreeg toegang tot persoonlijke en nooit eerder geopende archieven, sprak met tientallen hoofdrolspelers en de inner circle rondom de familie. In dit fascinerende en onthullende verhaal schetst hij aan de hand van vier generaties De Mol hoe één familie haar dromen wist waar te maken en nu al decennialang dicteert wat wij aan nieuws, muziek en vermaak consumeren. Maar overleeft het imperium met Google, Facebook en Netflix als de nieuwe uitdagers? De Mol is dé geschiedenis van de Nederlandse entertainmentindustrie.

 

Mark Koster over De Mol

 


"Een voortreffelijke biografie over de familie De Mol haalt indrukwekkend veel boven water over de machtige en notoir gesloten familie."

- NRC

Over de auteur

Mark Koster

Mark Koster (1969) is onderzoeksjournalist en programmamaker. Hij schreef onder andere voor Het Financieele Dagblad, De Pers, Nieuwe Revu, Quote en HP/De Tijd. Eerder publiceerde hij Hoe word ik bitcoin-miljonair en Cupido voor de rijken.

Foto auteur © Christiaan Krop

Meer over deze auteur