ISBN:
9789460038082 (ebook) 9789460036323 (paperback)
Aantal pagina's:
336
Uitgever:
Balans
Verschijnt:
25/03/2018

Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoonverstorende effecten en kanker.

In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven?

Dit boek gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Ze plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken.

Met Het antirimpelcomplex smeer je beter. Het is goed voor je gezondheid én voor je portemonnee.

 

Een fragment uit Het antirimpelcomplex leest u hier.

 

In de media: 

Een interview met Robin van Wechem over haar boek Het antirimpelcomplex in de Vrouw van 26 maart 2018 leest u hier.

Een interview met Robin van Wechem over Het antirimpelcomplex in De Telegraaf‘Ga eens op spiegeldieet!’, 26 maart 2018.


Over de auteur

Robin van Wechem

Robin van Wechem (1986) is politicoloog en journalist. Zij specialiseerde zich in duurzaam consumeren. Voor Trouw maakt ze de tweewekelijkse rubriek ‘groendoen’, waarin ze producten en diensten kritisch bekijkt op hun duurzame claims. Daarnaast adviseert ze bedrijven over transparante storytelling en eerlijke communicatie.

© Foto: The Green House, Amsterdam.

Meer over deze auteur