ISBN:
9789463823180 (ebook) 9789463822947 (paperback)
Aantal pagina's:
288
Uitgever:
Balans
Verschijningsdatum:
22/08/2023

U moet er helaas mee leren leven. Er is niets meer dat wij voor u kunnen doen.’ Als een dokter je dat vertelt, staat je leven op zijn kop. Chronisch ziek: je gaat niet dood, maar wordt ook nooit meer beter. Er is geen ziekte meer te ‘overwinnen’. Wat tijdelijk leek, wordt blijvend. Het overkomt talloos veel mensen; ruim tien miljoen mensen in Nederland hebben één of meer chronische ziekten. Dagelijks worden meer dan twee miljoen mensen door hun chronische aandoening belemmerd in hun werk. Eén miljoen mensen kunnen niet meer werken. Hoe ga je daarmee om? Hoe richt je een zinvol bestaan in met beperkingen?

Of je nu ms hebt of reuma, een burn-out of long covid, een hersenziekte, een hartaandoening, een spierziekte of restverschijnselen van een kankerbehandeling, iedereen met een chronische ziekte loopt tegen dezelfde dingen aan. Naast fysieke klachten hebben invaliderende vermoeidheid, verminderde belastbaarheid en onzichtbaarheid van de ziekte invloed op je huwelijk of relatie, je werk, je sociale leven en vaak ook je financiële situatie. Hoe houd je in die omstandigheden zelf de regie?

Lichter leven met een chronische ziekte biedt concrete aanknopingspunten, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Je bént je ziekte niet, je hébt hem alleen maar. Al je competenties, talenten en ervaringen zijn er nog steeds. Als je de nieuwe situatie aanvaardt met die innerlijke kracht, ontstaat er ruimte voor een nieuw en zinvol leven, vol veerkracht, vertrouwen en innerlijke rust.


"Prettig en toegankelijk. Een eyeopener in het boek voor mij was dat ik weliswaar een chronische ziekte heb, maar hem niet ben."

- Lezersreactie

Over de auteur

Lenneke Vente

Lenneke Vente (1973) geeft als ervaringsdeskundige met een chronische ziekte lezingen over kwaliteit van leven. Eerder schreef ze Tien onzichtbare jaren (2019). Daarnaast heeft ze de blog ‘Pillen en prosecco’. Tot aan haar diagnose werkte ze als directeur corporate communicatie.

Foto @Bob Bronshoff

Meer over deze auteur