Nieuws

Theaterspektakel Het Pauperparadijs zomer 2018 in Carré

  • 13 juli 2017
  • 2m

PERSBERICHT

Veenhuizen, 13 juli 2017

Gebaseerd op de bestseller van Suzanna Jansen

Het Pauperparadijs komt in de zomer van 2018 vier weken naar Koninklijk Theater Carré

Theaterspektakel Het Pauperparadijs van Tom de Ket wordt volgend jaar opnieuw uitgevoerd. Van 4 tot en met 29 juli 2018 is het verhaal van de Amsterdamse paupers, die aan het begin van de 19e eeuw naar de armengestichten in Drenthe werden gestuurd, te zien op de plaats waar hun reis destijds gestart is: direct aan de Amsterdamse Amstel, in Koninklijk Theater Carré. Kaarten zijn vanaf vandaag te koop via carre.nl.

De voorstelling is gebaseerd op de bestseller van Suzanna Jansen (meer dan 300.000 verkochte exemplaren) en ging in juni 2016 in première in Veenhuizen op de binnenplaats van het Nationaal Gevangenismuseum. Pers én publiek ontvingen de voorstelling zeer enthousiast. Alle 40 voorstellingen waren strak uitverkocht waardoor een reprise volgde in 2017. Deze zomer worden 52 voorstellingen gespeeld in Veenhuizen die inmiddels ook zo goed als uitverkocht zijn.

Het Pauperparadijs is een uiterst actuele voorstelling vol parallellen met onze tijd. Het volgt de geschiedenis van twee paupers: Teunis en Cato. Teunis, een jonge Amsterdamse wees, wordt gedeporteerd naar Veenhuizen. Daar wordt hij verliefd op bewakersdochter Cato. Hun verboden liefde ontmoet veel tegenwerking, uiteindelijk proberen ze Veenhuizen te ontvluchten.

Voor Carré zal de voorstelling volledig worden aangepast aan de extra mogelijkheden die het unieke theater biedt. Scenograaf Michiel Voet maakt hiervoor een spectaculair ontwerp. De muzikale begeleiding is opnieuw in handen van componist en bandleider LAVALU met de Pauperband. De cast wordt op een later moment bekend gemaakt.

Directeur van Carré Madeleine van der Zwaan: “Toen ik Het Pauperparadijs vorige zomer zag, was ik meteen gegrepen door het ontroerende verhaal over de Amsterdamse paupers. Ik wist dat Carré de ideale en relevante locatie is om dit verhaal verder te vertellen in de intimiteit van de theaterzaal. We zijn direct in gesprek gegaan met de makers en zeer trots dat het ons samen is gelukt deze grootschalige productie, aangepast aan stad en theater, in Carré te presenteren.”

Regisseur Tom de Ket: “Het Pauperparadijs is een verhaal over een geschiedenis waar wij maar niet van willen leren, een verhaal over grote ambities en pijnlijk mislukken. Ik vind het belangrijk dat dit verhaal, dat ons allen aangaat, – en dat een zwarte bladzijde uit onze gezamenlijke geschiedenis is, steeds opnieuw verteld wordt. Na deze zomer hebben bijna 100.000 mensen de voorstelling in Drenthe kunnen zien. Met de voorstelling in Amsterdam kunnen we weer een ander publiek bereiken. Ik zie uit naar de mogelijkheden die het theater ons biedt om het verhaal met nog meer theatrale middelen te vertellen. Carré is een speciaal theater waar ik heel graag kom, en midden in de stad waar het verhaal begint én eindigt.”

Dramatische, waargebeurde geschiedenis

Het Pauperparadijs vertelt een van de meest dramatische, verborgen geschiedenissen van Nederland. Na de oorlogen van Napoleon wilde generaal Johannes van den Bosch in 1818 de immense armoede oplossen met een grootschalig heropvoedingsexperiment. Met steun van Koning Willem I werden de paupers en wezen uit het hele land verplaatst naar de gestichten in Veenhuizen. Wat begon als een bevlogen plan om de onderklasse te verheffen, veranderde al snel in een nachtmerrie. De meeste mensen zaten jaren vast in zijn Maatschappij van Weldadigheid en kwamen nauwelijks nog weg. Dit lot hebben zo’n 100.000 mensen ondergaan; ruim 1 miljoen Nederlanders zijn nazaten van deze paupers.

Kaartverkoop
Het Pauperparadijs is van 4 tot en met 29 juli 2018 te zien in Carré.
Kaarten zijn verkrijgbaar via www.carre.nl.
Prijzen vanaf € 15,-

60ste druk
Onlangs verscheen de 60ste druk van Het pauperparadijs. Deze feestelijke, gebonden editie bevat een extra hoofdstuk met uniek, nieuw gevonden materiaal.
ISBN 978 94 600 35180 | Prijs € 15,-


Nieuws

Fragment ‘Ondanks de zwaartekracht’

‘Is mijn vak kunst?’ vroeg Cor zich na afloop af. ‘Hij (Gropius) ziet de architect ook als een uitzonderingsexemplaar uit de massa der handwerkers, technici, ingenieurs tevoorschijn komen.

Al deze menschen die zich architect noemen zijn slechts met enkele esthetische beginselen versierde makelaars.’

Ondanks zijn twijfel wist Cor het tegelijk ook zeker: ‘Kunstenaars zijn er …

Lees verder